SEO trends 2022: waar kun je echt impact maken?
Naast een goed crawlbare site, relevante content voor je doelgroep en autoriteit van je domein, zijn er dit jaar een aantal SEO tips waarmee je gegarandeerd verschil kunt maken.
Long tail keywords
In de afgelopen jaren kwamen twee onderzoeken uit (van Backlinko en Ahrefs) die bevestigen dat meer dan 90% van alle zoekopdrachten long tail keywords zijn. Hoe langer de zoekopdracht hoe specifieker doorgaans de zoekintentie is.
Doe er je voordeel mee. Ga niet net als alle andere concurrenten op dat ene zoekwoord zitten met het grote zoekvolume, maar richt je op minder beconcurreerde termen, waar jij het verschil kunt maken. Zo kun je sneller topposities pakken binnen de SERPs.
Mobile First
Mobiel verkeer wordt steeds belangrijker. In veel landen is meer dan de helft van het verkeer op websites afkomstig van een mobiele telefoon. Een responsive website helpt je om mobiele gebruikers beter te laten navigeren.
Echter, de laadsnelheid van een website is vaak een ondergeschoven kindje. Volgens dit onderzoek is een pagina laadtijd van 0-4 seconden ideaal voor een hoge conversieratio. Kijk onder andere hoe je afbeeldingen en je html code kunt verkleinen om je website zo snel mogelijk te laden. Juist op mobiel!
Link Spam
Al ruim twee decennia doet Google er alles aan om kwaliteit te leveren voor haar gebruikers. Spammy backlinks horen daar niet bij. In de zomer van 2021 kwam Google met een nieuwe link spam update. Google bevestigt nogmaals dat ze liever geen linkpartnerships meer zien. Zo van: ‘Link naar mij en ik link naar jou’, enkel om backlinks te vergaren. Betalen voor links wordt ook niet aanbevolen. Als je de quality guidelines volgt, zul je niet snel in de problemen komen.
Zoek collega’s op
Kom als SEO specialist eens uit je holletje en trek de wijde wereld in. Keyword onderzoek doen en concurrentie scans maken, is leuk, maar je collega’s zitten tjokvol kennis over jouw doelgroep. Praat eens met een klantenservice medewerker. Welke vragen krijgen zij vaak binnen? Ga eens langs bij het sales team. Welke uitdagingen wil je doelgroep het liefst oplossen? Door samen met anderen te kijken naar je doelgroep, kom je geheid tot nieuwe inzichten.
Welke SEO optimalisatie pak jij dit jaar op?
Bart Fellinger
Marquant-marketing.nl