ConsuWijzer ontvangt ‘slechts’ 21.000 klachten

ConsuWijzer ontvangt 'slechts'€™ 21.000 klachten
  • 31 juli 2014
  • Redactie

ConsuWijzer laat weten in het eerste half jaar van 2014 ruim 21.000 klachten en vragen van consumenten te hebben ontvangen. Een sterke verbetering ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, toen het informatieloket van Autoriteit Consument & Markt (ACM) nog 36.5000 klachten registreerde.

De meerderheid van de actuele meldingen gingen over het recht op garantie bij een ondeugdelijk product, het betalen van facturen en over wervingsmethoden en reclame. De top 3 blijft traditioneel, met telecombedrijven die de kroon spannen wat betreft het aantal klachten en meldingen. Energieleveranciers staan momenteel op de tweede plek en ruilen daarmee van positie met aanbieders van elektronica en huishoudelijke apparaten.

Telemarketing
ConsuWijzer ontving in de afgelopen zes maanden minder klachten over telemarketing dan voorheen. Ongeveer negen procent van alle meldingen behoort tot deze categorie. In 2013 lag die hoeveelheid op veertien procent. Volgens het informatieloket speelt de reductie van het aantal meldingen van overtredingen van het Bel-me-niet register een belangrijke rol hierin.

Concrete aanwijzingen heeft ACM niet voor de forse reductie van het aantal klachten ten opzichte van vorig jaar. Een mogelijke verklaring hiervoor is de invoering van nieuwe consumentenregels, plus betere informatievoorziening op ConsuWijzer.nl.

Update (vandaag 16.00 uur)
ACM meldt dat een hertelling duidelijk maakt dat 11.650 klachten over het hoofd zijn gezien. In totaal kreeg de toezichthouder in het eerste half jaar 32.650 meldingen binnen van consumenten die een vraag of een klacht hadden over hun rechten. De eerder genoemde 21.000 klachten kwamen enkel telefonisch binnen. Meldingen via internet en brieven zijn per ongeluk niet meegeteld, aldus een woordvoerder.


comments powered by Disqus