KLM experimenteert met WhatsApp
KLM communiceert op kleine schaal via WhatsApp met klanten. De luchtvaartmaatschappij is een pilot gestart met de populaire berichtendienst om in kaart te brengen of een meer grootschalige inzet van WhatsApp mogelijk is.
Via WhatsApp staat KLM in contact met mensen die een zogeheten ‘Monday Mystery Ticket’ hebben bemachtigd; honderd gelukkigen mogen voor € 100 een trip maken naar een voor hen onbekende bestemming. Met de Ask a Local-service komt de luchtvaartmaatschappij avontuurlijke boekers tegemoet. ‘Omdat zij weinig tijd hebben om de reis voor te bereiden, biedt KLM de Mystery ticket-boekers de mogelijkheid om tijdens het verblijf via WhatsApp restaurant-, uitgaans- en andere reistips te vragen aan een inwoner ter plaatse.’
Karlijn Vogel-Meijer, manager social media van KLM, zegt regelmatig met klanten van gedachten te wisselen met behulp van het genoemde communicatiemiddel. ‘Zo weten ze daar wat we willen, daar worden beide partijen beter van’, hoorde Twinkle onlangs aan tijdens de Webwinkel Vakdagen. Andere bedrijven die WhatsApp inzetten voor servicedoeleinden, zijn onder meer de gemeente Terneuzen, Coolblue en DeOnlineDrogist.nl.