‘Datadriven recruitment heeft de toekomst’

‘Datadriven recruitment heeft de toekomst’
  • 13 april 2015
  • Redactie

Kandidaten uitnodigen op basis van hun CV en een motivatiebrief en je laten leiden door een onderbuikgevoel is niet meer van deze tijd, vindt Barend Raaff, oprichter/ceo van Harver. Hij drukt recruiters op het hart hun selectiebeslissingen te onderbouwen middels data-inzichten. Raaff licht zijn visie toe tijdens Multichannel Conference op 22 en 23 april aanstaande.

Barend, hoe zou jij recruitment anno 2015 typeren?
‘We staan aan het begin van een nieuw tijdperk, een keerpunt in de wereld van recruitment. Nieuwe technologische mogelijkheden bieden zich aan om op een nieuwe manier medewerkers te werven. Langzaam dringt innovatie ook door in het selectieproces. Steeds meer recruiters zien dat het traditionele CV en assessment niet meer afdoende zijn. Er is veelal sprake van mismatches en hoog verloop. Mensen blijken niet geschikt. Nu is het tijd voor HR om te duiken in de wereld van big data en te starten met datadriven recruitment, want dat is de toekomst.’

Welke knelpunten ontstaan als we op dezelfde voet verder gaan?
‘De bestaande knelpunten worden steeds pijnlijker. Het is duidelijk te zien dat veel HR-afdelingen nog traditioneel werken. Mensen worden uitgenodigd op basis van een CV en motivatiebrief en de keuze wordt daarmee vaak bepaald op basis van onderbuikgevoel. We moeten er nu voor zorgen dat we de selectiebeslissingen gaan onderbouwen en zo tot de juiste match komen; de juiste persoon op de juiste plek kunnen plaatsen.’

Welke oplossingen dienen professionals te overwegen?
‘HR moet op een fundamentele nieuwe manier naar het wervings- en selectieproces kijken. Met trucjes word je niet toekomstbestendig. Er zijn nieuwe, bewezen methodieken die ervoor zorgen dat recruitment duurzaam succesvol wordt. Kies voor een datadriven oplossing waarmee het onderbuikgevoel kan worden bevestigd. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de wereld van klantcontact zijn er tal van eigenschappen en vaardigheden te definiëren waaraan een kandidaat moet voldoen, echter lees je die moeilijk af van een CV of brief. Met onze datadriven oplossing, de TalentPitch, kun je meer aflezen over een kandidaat dan je te weten komt in een gesprek van een uur. De resultaten die met de TalentPitch worden behaald zijn dan ook veelbelovend.’

Wat zijn basisvoorwaarden voor het succesvol inzetten van de nieuwe manier van recruiten?
‘Een open mind is noodzakelijk. Vele sectoren en bedrijfsonderdelen zijn opnieuw uitgevonden in de afgelopen jaren. De HR-afdelingen zijn relatief traditioneel bestuurd gebleven. Een voorwaarde voor het nieuwe recruiten is een HR-professional die open staat voor vernieuwing en niet bang is om de bestaande werkwijzen kritisch onder de loep te nemen.’

Vergt recruiten in de toekomst andere vaardigheden?
‘Vroeger vloog een piloot zijn ‘kist’ door aan zware hendels te trekken en met een stuur dat via kabels een aantal flappen liet kantelen. Inmiddels beschikt de piloot over meer software en ondersteunende systemen dan de astronauten die op de maan moesten landen. Recruitment gaat eenzelfde verandering doormaken. Het traditionele CV zal verrijkt worden met heel veel nieuwe informatie en systemen die beslissingen gaan ondersteunen. De recruiter van morgen zal veel verder de organisatie in moeten kijken en beslissingen moeten nemen op inzichten die nu nog niet bestaan.’

Barend Raaff spreekt op beide dagen tijdens Multichannel Conference. Klik hier om je direct aan te melden.

comments powered by Disqus