Hogere klanttevredenheid voor vitale organisaties

Hogere klanttevredenheid voor vitale organisaties
  • 16 april 2015
  • Redactie

Vitaliteit is van groot belang voor organisaties. Ruim driekwart van de respondenten die laatst deelnamen aan het Vitaliteitsonderzoek van De Baak is van mening dat vitale organisaties meer tevreden klanten hebben.

Enkele uitkomsten op een rij:
- 91% van de ondervraagde leidinggevenden vindt dat vitaliteit een onderdeel hoort te zijn van het bedrijfsbeleid.
- 89% stelt dat een vitale leider betere resultaten boekt en een sfeer van vertrouwen creëert.
- 77% geeft aan dat vitale organisaties een hogere klanttevredenheid kennen.
- 72% denkt dat vitale mensen een bedrijf beter maken.

Inspireren
Onder een vitale leider verstaan de respondenten iemand die in de eerste plaats inspireert (95%) en die luistert naar zijn/haar medewerkers (93%). Ook stimuleert diegene de onderlinge samenwerking (90%). Minder dan de helft (45%) is het eens met de stelling dat een vitale leider medewerkers aanmoedigt om te sporten en om gezonder te eten (38%). Kijkend naar de eigen situatie, is er binnen de organisatie van 56% van de ondervraagde leidinggevenden aandacht voor vitaliteit. HR en directie zijn samen verantwoordelijk hiervoor.

In totaal namen 194 leidinggevenden deel aan de betreffende studie. De respondent is gemiddeld 49 jaar, heeft 24 jaar werkervaring waarvan 14 jaar in een leidinggevende functie. Ruim de helft van de respondenten werkt bij een organisatie met meer dan 500 werknemers. Een grote meerderheid van 87% is mede- of eindverantwoordelijk voor beslissingen op minstens één van de volgende gebieden: visie & strategie, personeelszaken, investeringen, omzet en/of winst. Klik hier voor het onderzoeksrapport.

comments powered by Disqus