Klantgerichte aanpak noodzaak om te blijven groeien

Klantgerichte aanpak noodzaak om te blijven groeien
  • 12 juni 2015
  • Redactie

Routinematig, standaard, ongecompliceerd of juist onvoorspelbaar, geen data-analyse is hetzelfde. Alles is mogelijk. ‘Do the simple simply and the complex without complication’, deelde Jim Jenkins, director Database Marketing bij Liberty Global laatst mee tijdens de door Qlik gehouden Visualize Your World Roadshow in Fort Voordorp. Data is van onschatbare waarde, meent hij. ‘Krijg inzicht in data en neem op basis van analytics strategisch gefundeerde beslissingen.’

Wat was het doel van deze bijeenkomst?
Een focus op klantgerichtheid, of het nu gaat om nieuwe of bestaande klanten, is een strategische keuze voor organisaties om te blijven groeien. In zijn presentatie liet Jenkins hij zien hoe Liberty Global dit invult met behulp van analytics.

Welke functies zaten er in de zaal?
In totaal meer dan 165 deelnemers, waaronder ceo’s, IT- en finance managers en analisten.

Wat is in de kern de boodschap waarmee de toehoorders naar huis gingen?
Bouw een fundering van data voor customer analytics. Alle data van een klant, zoals abonnementsgegevens, hoe de klant binnen is gekomen en welke producten en diensten hij gebruikt, koppelt Liberty Global aan elkaar. De privacy van de klant is hierbij geborgd. Bij elk project wordt gekeken naar wat een activiteit oplevert voor de klant. Bijvoorbeeld bij een productlancering wordt eerst gekeken welk effect dit op de klant heeft als het gaat om sales, retentie en experience. Jenkins: ‘We hebben een shift gemaakt van sturen op producten naar sturen op klanten. Puur en alleen door het visueel te maken.’ Toen de kabelmaatschappij diverse databronnen combineerde om de customer value te meten, ontdekte het naar eigen zeggen pas echt wat de impact was van het verbinden van klantinzichten.

Staat er een nieuwe bijeenkomst gepland?
Woensdag 24 juni vindt het Virtual Visualize Your World Forum plaats.

comments powered by Disqus