Consument wil touwtjes in handen
Consumenten in de Europese Unie willen graag zelf bepalen wat bedrijven met hun persoonlijke gegevens doen. De GDPR (of AVG) maakt dit mogelijk. 82% van de Europese consumenten zal zich beroepen op de wet die in mei van kracht wordt.
De nieuwe wetgeving geeft klanten het recht om desgewenst alle verzamelde informatie permanent door het betreffende bedrijf te laten verwijderen. Pegasystems deed onderzoek naar het verwachte gebruik van de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Van de circa 7.000 consumenten in zeven EU-landen (Nederland, Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Zweden en Italië) geeft 82% aan zich op deze wet te beroepen. Mochten bedrijven hoge boetes willen vermijden, dan moeten ze zich hierop voorbereiden door gebruikers geen aanleiding te geven.
Opgeslagen data
Volgens het softwarebedrijf hebben sommige grote bedrijven moeite zich voor te bereiden op de nieuwe wet. Veel ondernemingen kunnen niet naar behoren traceren waar de data van de consumenten staat opgeslagen. Deze bedrijven worstelen met het opnieuw inrichten van hun data.
Een groot deel van de ondervraagde consumenten (90%) wil directe controle over het datagebruik van bedrijven. Dit zijn gegevens over de naam, adres en telefoonnummer van de consument, maar ook de internetactiviteit en locatie.
Daarnaast wil een groot aantal respondenten (89%) de gegevens inzien die bedrijven over hen opslaan. Dit terwijl een veel kleiner deel (21%) weet wat GDPR inhoudt of wat je als consument aan de wet hebt. Bedrijven hebben daarom nog tijd om alle data opnieuw in te richten tot de consumenten bewuster zijn van de wet, adviseert Pegasystems.