Webshoppen bij Schiphol?
Schiphol Airport Retail, dochteronderneming van Schiphol Group, overweegt om ook een eigen webwinkel op te tuigen. ‘We willen alle mogelijkheden benutten om de reiziger, ook als hij nog thuis is, te verleiden’, aldus director Commerce & Logistics Rody Frequin.
Aan RetailTrends laat Frequin weten dat de mogelijkheden rond click & collect en bezorging momenteel worden onderzocht. ‘Hoe mooi zou het zijn dat je voor je vliegt je bestelling doorgeeft, en die bij ons kunt ophalen? Of dat hij klaarstaat zodra je geland bent?’ Met deze stap wil Schiphol luchthavens als die in Frankfurt en Kopenhagen achterna, die al uitbater zijn van een eigen webshop.
Gezichtsscan
Vandaag werd ook bekend dat Schiphol opnieuw een proef start waarbij reizigers hun gezicht kunnen laten scannen voordat zij het vliegtuig betreden. De proef draait specifiek om reizigers die vliegen met luchtvaartmaatschappij Cathay Pacific, die de rest van het jaar zal duren. Passagiers kunnen na het inchecken op Schiphol laten weten hieraan mee te willen werken, waarna bij een registratiepunt in de vertrekhal een gezichtsscan wordt gemaakt. 'Uiteindelijk willen we dat je voor controlepunten alleen je gezicht hoeft laten te scannen', licht Schiphol-woordvoerder Dennis Muller toe. De luchthaven stelt dat de biometrische gegevens 24 uur na registratie worden gewist.
Noot: in de maart-editie van CustomerFirst lees je meer over de customer journey-ontwikkelingen bij Schiphol, in een uitgebreid interview met Chief Digital Officer Henk Jan Gerzee.
- klantgemak
- inchecken
- Schiphol
- reizigers verleiden
- service
- biometrie
- klantervaring
- webshop
- gezichtsscan
- klantbediening