IJzeren vuist tegen nepreviews
Handelaren in nepreviews, neplikes en nepvolgers kunnen rekenen op flinke maatregelen van de Autoriteit Consument & Markt. ‘Consumenten moeten kunnen vertrouwen op de informatie die zij online aantreffen en hun aankoop daarop baseren.’ Ook Trustpilot kondigt aan harder te willen optreden tegen reviewfraude.
Misleidende beoordelingen beïnvloeden consumenten op sociale media, webshops en online marktplaatsen. Daarbij is de ACM van mening dat het gebruik van misleidende beoordelingen kan leiden tot oneerlijke concurrentie tussen organisaties. ACM’s directeur Edwin van Houten: ‘Het bewust inzetten van neprevies, neplikes en nepvolgers schaadt het vertrouwen van consumenten in het internet als marktplaats.’ De waakhond heeft vastgesteld dat Nederlandse bedrijven valse beoordelingen tegen betaling aanbieden voor gebruik op sociale platforms. De schade van de vorm van influencer marketing wordt geschat op € 1,2 miljard, wereldwijd. ‘De schade voor het consumentenvertrouwen komt daar nog bovenop.’
Om de nepbeoordelingen in de kiem te smoren, draagt de autoriteit zwendelaars op hun praktijken te stoppen. Ook vordert de waakhond hun klantbestanden. Tevens geeft de ACM tips via het eigen loket ConsuWijzer en zegt de waakhond graag signalen te ontvangen van consumenten.
Te rooskleurig
Reviewplatform Trustpilot kondigt ook deze week aan meer te willen doen tegen nepreviews. De investering voor de bestrijding van reviewfraude wordt verdubbeld. Daarbij gaat het platform het verbieden om consumenten te belonen voor een positieve beoordeling. Deze 'incentives' zouden een te rooskleurig beeld schetsen van de dienstverlening. Organisaties die dit toch blijven doen, worden hard aangepakt door Trustpilot: reviews over deze bedrijven worden niet meer gedeeld met zoekmachines. Het ACM-besluit wordt daarom ook hard toegejuicht, aldus ceo Peter Muhlmann. ‘Consumentenreviews kunnen het volgende slachtoffer worden van de kwade krachten die sommige delen van het internet plagen.’
- reviewfraude
- Trustpilot
- zoekmachines
- webshops
- consumentenbelang
- informatievoorziening
- nepreviews
- beoordeling
- beoordelingen
- ACM
- klantbeoordeling
- customer experience
- consumentenvertrouwen