Consumentenbond: reisorganisatie moet klant beter informeren
Klanten worden door reisorganisaties en reisbureaus niet óf slecht geïnformeerd over het soort reis dat ze boeken en eventuele annuleringskosten. De Consumentenbond roept online reisaanbieders op om duidelijker te communiceren met hun klanten.
Uit een steekproef van de Consumentenbond blijkt dat reisorganisaties meer kunnen doen om klanten te informeren. Voor het onderzoek maakte de bond een proefboeking voor een pakketreis bij 15 online reisaanbieders. Slechts 5 van de aanbieders lieten de verplichte standaardtekst zien tijdens het boeken. Ook minder dan helft van de onderzochte reisorganisatie gaf voor de definitieve boeking een link naar het verplichte standaardformulier, of is duidelijk over de annuleringskosten voor het afronden van de boeking.
Werk aan de (online)winkel
De consument moet voordat hij een boeking afrondt door de reisaanbieder geïnformeerd worden over het soort reis dat hij boekt. Met bijvoorbeeld een pakketreis heeft de klant meer rechten dan met een boeking van alleen een accommodatie of een los vliegticket. De informatie moeten worden verschaft middels een standaardtekst en een link naar een standaardformulier waarop alle basisrechten staan.
Transparantie tegenover consumenten helpt bij het wekken van vertrouwen. Dit blijkt uit een onderzoek in de voedselindustrie. Een oplossing in deze industrie is het inzetten van technologische toepassingen om het vertrouwen te vergroten.
Lees ook: Sunweb Group speelt in op reizigersbehoeften
- klantcontact
- consumentenbond
- klantervaring
- communicatie
- klantgericht
- reisorganisatie
- customer experience
- steekproef
- klantinformatie
- transparantie