HR: ruim een derde van werknemers kan werkdruk niet meer aan
Ruim 37% van de HR-professionals in Nederland vreest dat medewerkers binnen hun organisatie de huidige werkdruk niet meer aan kunnen. Terwijl het creëren van een aanvaardbare werkdruk binnen de organisatie als geheel door 28% als één van de grootste uitdagingen wordt gezien. Dit blijkt uit onderzoek van Visma | YouServe onder ruim 500 HR-professionals.
Een hoge werkdruk is slecht voor de geestelijke en fysieke gesteldheid en de productiviteit van medewerkers. Bijna de helft van de HR-professionals (46%) stelt dat er binnen hun organisatie te weinig tijd is om te investeren in het optimaal functioneren van medewerkers, door bijvoorbeeld opleidings- of coachingstrajecten aan te bieden, waarmee de werkdruk verlaagd zou kunnen worden.
Een grotere focus op efficiency is volgens ruim de helft van de respondenten (51%) noodzakelijk om de werkdruk te verlagen of zelfs volledig te voorkomen. Het automatiseren van processen waardoor repetitieve handelingen uit handen worden genomen is hiervan een goed voorbeeld.
Daarnaast wordt door 40 procent van de HR-professionals ook het terugbrengen van de 9-to-5-mentaliteit genoemd als een goede oplossing om de werkdruk voor medewerkers acceptabel te houden. Maar liefst 75 procent van de HR-professionals voelt zich verantwoordelijk voor de geestelijke en fysieke gesteldheid van de medewerkers.
Echter, bij twee derde van de Nederlandse organisaties zijn de medewerkers zelf verantwoordelijk voor het acceptabel houden van de werkdruk, niet de HR-afdeling. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het zorgen voor een aanvaardbare werkdruk genoemd wordt als één van de grootste kopzorgen onder HR-professionals.
'Een onaanvaardbaar hoge werkdruk in combinatie met onvoldoende tijd voor persoonlijke en professionele ontwikkeling van medewerkers zijn in tijden van een krappe arbeidsmarkt ongunstige omstandigheden voor een organisatie', stelt Simon Kornblum van Visma | YouServe. 'Voor het werkgeversimago van een bedrijf zijn een acceptabele werkdruk, flexibele werktijden en een gezonde werk/privé-balans tegenwoordig belangrijke onderscheidende arbeidsvoorwaarden. Als dit niet goed zit, zijn medewerkers doorgaans minder tevreden over de algehele werkbeleving, wat ervoor zorgt dat de gemiddelde werknemer minder lang bij een organisatie wil blijven.'