ING-medewerkers mogen tóch Fries praten

ING-medewerkers mogen tóch Fries praten
  • 15 mei 2024
  • Kel Koenen

Een paar maanden geleden was er ophef over: medewerkers van ING mochten hun klanten niet in het Fries te woord staan. Inmiddels heeft de bank het beleid herzien en worden er weer klantgesprekken in de Friese taal gevoerd.

ING legde in februari uit dat het voor trainingsdoeleinden de gesprekken tussen personeel en klanten opneemt, zowel in het Nederlands als in het Engels. Omdat veel medewerkers van de bank de Friese taal niet beheersen, was het Fries geen onderdeel van het trainingsproces. Nu probeert de bank, wanneer de klant daar behoefte aan heeft, een Friessprekende medewerker in te zetten als deze beschikbaar is.

Aanleiding voor de beleidswijzing was de verbazing van ING-klant Fedde Dijkstra na een gesprek met een medewerker van de bank. Deze vertelde hem namelijk dat er alleen in het Nederlands of Engels gesproken mocht worden met klanten, conform het beleid van de bank.

Dijkstra is echter tolk van beroep en merkte dat de medewerker wel degelijk het Fries machtig was. Hierop besloot een groep studenten massaal de bank in het Fries te bellen, waarna de bank besloot het beleid te herzien. ‘We hebben geluisterd naar de feedback van onze Friese klanten en begrijpen de reacties’, reageert de bank in een statement. ‘Graag wil ING haar menselijke kant laat zien en respect tonen voor de tweede rijkstaal in Nederland: het Fries.’

comments powered by Disqus