Werkgevers springen bij om personeelstekort op te vangen
Twee op de vijf (39%) werkgevers vangen momenteel personeelstekorten op door zelf bij te springen op de werkvloer. Een kleinere groep werkgevers gaat zelfs nog verder: zestien procent is bereid salaris in te leveren om meer budget vrij te maken voor het aantrekken en behouden van medewerkers.
Dit blijkt uit onderzoek van Pro Contact, gehouden onder ruim 300 Nederlandse ondernemers en managers in bedrijven van verschillende groottes met minimaal 100 fte. Werkgevers grijpen verschillende mogelijkheden aan om personeel aan te trekken, en er valt genoeg te kiezen qua wervingsmethodes. Toch blijkt dat 35 procent van de ondervraagden het afgelopen jaar via hun persoonlijk netwerk het meest succesvol openstaande vacatures heeft kunnen vervullen, gevolgd door plaatsingen op online vacaturesites en jobboards (34%) en wervingscampagnes op social media (25%). Dat terwijl vijf jaar geleden nog maar vijf procent van de Nederlanders wel eens solliciteerde via Facebook, Instagram en Snapchat. Ook zien we dat bedrijven steeds meer werven via recruitment process outsourcing (RPO) en dit bestempelen als meest succesvol (16%).
Ondanks dat maar zes procent van de werkgevers aangeeft het meest succesvol geworven te hebben door zich te richten op arbeidsmigranten, geeft wel bijna een kwart aan (23%) aan steeds vaker te kiezen voor arbeidsmigranten vanwege het tekort aan Nederlands personeel. Mocht er onverhoopt toch wel een ruime keuze aan kandidaten zijn, dan geeft 44 procent van de ondervraagden bij gelijke geschiktheid van twee kandidaten de voorkeur aan degene die het personeelsbestand meer divers en inclusief maakt.
'Het aanbod aan wervingsmethodes is in de afgelopen jaren flink gegroeid, waardoor werkgevers verder kijken dan de traditionele recruitmentbureaus', concludeert Noud Baijens, oprichter en directeur van Pro Contact. 'Vooral werven via social media is enorm in populariteit gestegen en blijkt zeer succesvol. Het voordeel daarvan is dat je de campagne op een aantrekkelijke manier onder de aandacht brengt van de gewenste doelgroep. Dit zorgt niet alleen voor veel sollicitanten, maar geeft ook een boost aan je naamsbekendheid. Dit is ook een van de onderdelen van recruitment process outsourcing, waarin job marketing en interim recruitment wordt gecombineerd. Voor een op de acht bedrijven was dit de meest succesvolle methode van het afgelopen jaar.'