De ondernemende generatie
Bij binnenkomst straalt het hoofdkantoor van de Nederlandse Spoorwegen echt het treingevoel uit. Een groot logo in de hal, zithoekjes alsof je in een treinstel plaatsneemt en een koffiehoekje zoals de NS ze ook op de stations heeft. Op die plek spreekt CustomerFirst met Freek Snelting (29), communicatieadviseur bij de NS.
Als stagiair kwam hij de organisatie binnen en hoewel hij even weg is geweest, beleeft Snelting de NS als een fijn thuis. Zelf beschrijft hij het als een soort familiebedrijf. Reden genoeg om weer terug te keren dus, in Utrecht, waar het hoofdkantoor, hoe kan het ook anders, naast het centraal station staat. Als communicatieadviseur is Snelting er om strategieën uit te denken voor de dossiers sociale veiligheid, veiligheid & service en de communicatie academie. De boodschap die de NS en zijn bijna 19.000 medewerkers uitdragen, voor de meer dan half miljoen treinreizigers per dag. Hoewel zijn focus ligt op de interne communicatie, heeft dat natuurlijk indirect impact op al die reizigers. Zij moeten met een gerust hart met de trein kunnen reizen.
Divers
‘NS is een fijn bedrijf om te werken’, zo steekt Snelting van wal. ‘Het is een open organisatie waar veel mogelijk is. Mede door de verantwoordelijkheid die ik krijg op mijn eigen onderwerpen, voel ik me op mijn plaats’. Snelting werkt in een divers team waarin de leeftijd varieert tussen de 25 en 60 jaar oud. Zijn dagelijks werk verschilt heel erg per dag, wat volgens hem nog een pluspunt is aan zijn baan. ‘Sommige dagen zijn we heel planmatig aan het werk, denken we strategieën uit en overleggen we veel. Andere dagen zijn we bezig om te communiceren over acute problemen op het spoor. Hoe communiceer je dat het beste naar de medewerkers en hoe gaan zij het vertalen naar de reiziger?’ Snelting draait voor zijn werk ook wachtdiensten. Dat vindt hij leuk om te doen. ‘Elke zes weken ben ik één week, zeven dagen lang, 24/7 beschikbaar om – als er zich problemen voordoen - daar zo goed mogelijk over te communiceren. Dan wordt er een groepje collega’s opgetrommeld en dan moet de communicatie dus snel en goed zijn. Als er spanning wordt opgebouwd en er druk is, word ik altijd enthousiast. Dan kan je het verschil maken.’
Een ander voorbeeld is een recente herorganisatie bij de afdelingen die gaan over sociale veiligheid. In die tijd heeft Snelting (met een team) maandenlang gewerkt aan een plan om de werknemers zo goed mogelijk voor te bereiden op een samenvoeging van drie afdelingen. ‘We hebben daar veel over gecommuniceerd om collega’s goed mee te nemen in de verandering. Wat er daarin echt uitsprong was dat we collega’s letterlijk dichterbij elkaar gingen brengen door ‘kijkjes in de keuken’ te organiseren. Veel collega’s hebben alleen maar telefonisch contact in hun dagelijks werk. Juist door ze nu aan elkaar voor te stellen is er onderling meer begrip voor elkaars werk. Er zit nu een gezicht bij en daarmee geef je de nieuwe samenwerking een impuls. Uit de evaluatie bleek dat mensen dat als leuk en nuttig ervaren. Dan zijn wij blij dat zo’n plan werkt en hebben we onze collega’s een mooie nieuwe ervaring laten opdoen.’
Ambitie
De spanning die Snelting dus bijvoorbeeld ervaart tijdens de wachtdiensten, ervaren veel millenials op de werkvloer, maar ook daarbuiten. Dat komt soms ten goede van de ambitie, maar minstens zo vaak ook niet. ‘Het gaat er om dat je weet wat je aan het doen bent’, zo ziet Snelting. ‘En doe vooral niet alles tegelijk. Dat zie ik heel veel terug bij onze generatie. Succesvol willen zijn, een huis kopen en een wereldreis willen maken. Soms moet je ook keuzes durven maken. Natuurlijk helpt social media daar niet bij, je wordt constant geconfronteerd met het succes van een ander. Maar juist door ergens een keer ‘nee’ op te zeggen, geef jij jezelf ruimte. Ik werk voor een organisatie waar iedereen een mening over heeft en daar moet je dan wel tegenkunnen. Als je dat niet kan, moet je leren en snel mee om te gaan.
Ruimte
Snelting vindt het wel mooi dat deze generatie ambitieus is. Hij ziet het zelfs als kracht van de millenial. ‘We zijn een ondernemende generatie’, zo stelt hij. ‘We accepteren niet zomaar dat iets niet kan. Daar hoort natuurlijk ook bij dat dingen niet perfect gaan en van de feedback leer je. Het is voor een deel ook relativeren en dat komt vanzelf. Ik vind het bij de NS heel fijn dat ik me gehoord voel, ondanks dat ik jonger ben. Er is een open cultuur en ruimte om je ideeën te verspreiden. De oudere collega’s schrijven zeker niet bij voorbaat al mijn ideeën af, omdat het niet zou werken. Sterker nog, ze omarmen nieuwe ideeën en denken proactief mee. De interne communicatie binnen de NS is laagdrempelig en dat is goed voor het onderlinge vertrouwen.’
Lees het hele artikel in CustomerFirst nummer 5 - 2022
- customer experience
- klantervaring
- klantenservice
- cx
- Nederlandse Spoorwegen
- omnichannel
- service
- customer service
- dienstverlening
- NS