Onbezorgde pakketbezorging: zo overleeft jouw pakket zijn reis naar de klant

Onbezorgde pakketbezorging: zo overleeft jouw pakket zijn reis naar de klant
  • 9 juli 2021
  • Gastauteur

Het afgelopen jaar was winkelen in sommige maanden een hele opgave. Fysieke winkels moesten noodgedwongen dicht en toen ze eenmaal weer open mochten, moest er van tevoren een afspraak gemaakt worden om het winkelend publiek in de winkel te mogen verwelkomen. Jeroen Gehlen, co-founder van Wuunder, beschrijft hoe pakketdistributie de klant wel goed bereikt.

Zowel voor de winkelier als voor de consument was het een vervelende situatie. Echter, als deze situatie zich twintig jaar geleden had voorgedaan, dan hadden we met z’n allen pas echt een probleem gehad. Dan hadden alle ‘niet noodzakelijke’ aankopen een aantal maanden uitgesteld moeten worden.

Vandaag de dag hebben de meeste winkeliers hun winkel (ook) ‘digitaal’ en zijn er meer pakketten dan ooit verzonden en bezorgd. We zien zelfs een toename in verzonden pakketten zichtbaar van zevenhonderd procent. Daarnaast is het internetgebruik onder Nederlandse consumenten die tot 2020 nog nooit iets online hadden besteld, met maar liefst tien procent gegroeid. In het verleden duurde de realisatie van een dergelijke groei vijf jaar. We kunnen wel stellen dat het coronajaar ook als het jaar van de pakketgekte de boeken in gaat. Maar hoe houd je als organisatie grip op het verzendproces? En hoe zorg je ervoor dat een pakket de hele reis overleeft en aan de andere kant ontvangen wordt door een tevreden klant?

Een bank door de brievenbus
Waar er een paar decennia geleden alleen nog maar boeken en cd’s online werden verkocht, is nu echt alles online te vinden. Banken, planten, spiegels, ramen… Er wordt net zo gemakkelijk een nieuw interieur online besteld als dat er een vakantie wordt geboekt. Echter heeft het bezorgen van een bank of plant veel meer voeten in de aarde dan een boek of cd. Even een bank inpakken en door de brievenbus bezorgen is er natuurlijk niet bij. Er gaat namelijk een hele reis vooraf aan het moment dat de bezorger op de bel bij de klant drukt. En die reis moet van A tot Z kloppen. Aan het einde van de dag wil je als organisatie namelijk zo min mogelijk pakketten retour, zo weinig mogelijk schade en natuurlijk het liefst alleen maar positieve reviews. En daarin ben je volledig afhankelijk van de vervoerder. Althans…

Het reisbureau voor pakketbezorging
Als we kijken naar de verzendmarkt zien we dat er enorm veel aanbieders zijn en iedere aanbieder heeft zijn eigen specialisatie. De ene vervoerder is goed in het bezorgen van meubels, terwijl je als winkelier niet bij hen moet aankloppen als de klant een plant bestelt. Daarnaast willen eindklanten ook graag zelf invloed uitoefenen op bijvoorbeeld de bezorgtijd en -datum. Als je dan als winkelier een vervoerder moet kiezen voor bepaalde producten, kan het bijna niet anders dan dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Zeker niet als je ook nog alles handmatig moet uitzoeken, invoeren en accorderen. Om grip te houden op het verzendproces is het belangrijk dat er per aangeboden product wordt gekeken naar de omvang, de bestemming en natuurlijk de kosten. Als organisatie wil je namelijk de kosten zo laag mogelijk houden, maar een zo hoog mogelijke service bieden. Toch is de laagste prijs niet altijd het beste. Voor sommige gevallen geldt ‘goedkoop is duurkoop’. Met de inzet van software wordt het mogelijk om alle opties tegen elkaar af te wegen en zo de beste vervoerder te kiezen voor jouw product. Dit hoeft natuurlijk niet per product afzonderlijk. Het is namelijk mogelijk om verzend- en importregels in te stellen die ervoor zorgen dat bepaalde pakketten altijd met bepaalde vervoerders worden bezorgd. Hierin wordt dus altijd rekening gehouden met de meest efficiënte en betrouwbare reis. Software dient hier als ‘reisbureau voor pakketbezorging’ en selecteert de beste reis voor jouw pakket.

Dankzij de inzet van een geautomatiseerd verzendproces zorg je ervoor dat pakketjes schadeloos worden afgeleverd, zo min mogelijk producten retour komen en natuurlijk dat klanten positief zijn en dit ook verder vertellen. De software zorgt ervoor dat het pakket wordt verzonden met de beste vervoerder. Uiteindelijk straalt namelijk het verzendproces af op jou als organisatie, ongeacht of je vervoer afneemt bij een derde partij. Daarnaast gaat het automatiseren van de pakketreis er ook voor zorgen de medewerkers kunnen doen waar zij goed in zijn: klanten helpen en adviseren, zodat zij uiteindelijk een tweede, derde of vierde pakket bij je bestellen, die vervolgens weer een onbezorgde reis gaat afleggen.

Jeroen Gehlen
co-founder van Wuunder

(foto:
Tiger Lily / Pexels)
 

comments powered by Disqus