Je krijgt wat je denkt

Je krijgt wat je denkt
  • 7 april 2025
  • Anders Jansen

Okay. We beginnen met een testje. Denk aan een moment waar jij iets ‘nieuws’ moest gaan voorleggen aan een klant. Een salesgesprek. Of een binnenkomend belletje van een klant waar jij ook nog even van de gelegenheid gebruik wilde maken om jullie nieuwe product toe te lichten. Of een event, waar je iemand aansprak over wie jullie als bedrijf zijn. Zoiets. Ben je daar? Okay, daar gaan we!

Stel je voor dat je bij jezelf op dat moment denkt: ‘Hij zal wel denken dat ik iets wil verkopen…’ Quizvraag: wat zal de man denken op dat moment? Yep, ik vermoed dat hij denkt dat je iets wil verkopen. Of stel dat je denkt: ‘Ben benieuwd of ie hier op zit te wachten?’ Werkt als een trein, hij zit er niet op te wachten. Of deze: ‘Ik ben wel pas junior, ik heb nog niet zoveel ervaring en ook nog niet veel te brengen’. Bingo, 1-op-1 de beleving aan de overkant. Nog twee ter bevestiging. Je denkt: ‘Ons tarief is ook best hoog’. Geheid dat die klant je duur zal vinden. Of: ‘Ik stap lekker blanco het gesprek in’ en je komt er ook blanco uit.

Je krijgt wat je denkt. De mindset waarmee jij een gesprek of situatie instapt is retebesmettelijk. En zonder dat we het vaak door hebben zijn de kleine belemmerende (bijna onbewuste) gedachten vaak de winnaar in ons voorhoofd. Maakt dat de grootste barrière voor succes… wij zelf zijn. En de een-na-grootste barrière ook. Ik durf de stelling zelfs wel aan dat van de 5 barrières die jouw succes in de weg staan, jij er zelf 4 (onbewust) inbrengt.

Heel menselijk, you are not alone. Maar natuurlijk eeuwig zonde dat we onszelf zo gruwelijk beperken hiermee. We lijken wel geen succes te willen bijna als je onze eigen gedachten moet geloven (en dat moet je, lees nog maar even terug 😉). Tijd voor het goede nieuws: Het werkt precies hetzelfde met winnende gedachten! Ook die zijn retebesmettelijk. Ook daar staat een spiegel tussen wat jij denkt en wat de ander vervolgens gaat denken.

Terug naar het voorhoofd, maar nu met winnende gedachten. Zelfde situatie stappen we weer in. Iets ‘nieuws’ voorleggen aan een klant. En stel je nu eens voor dat je bij jezelf op dat moment denkt:

  • ‘Ik heb er zin in!’ (voelde je je eigen smile terwijl je het net las? Ik zie de smile ook al van de klant)
  • ‘Dit is meedenken en proactief zoals klanten dat graag zien van ons!’
  • ‘Als junior breng ik een frisse blik in, daar wordt dit gesprek en vooral die klant beter van!’
  • ‘Ik weet zeker dat ik deze klant ga verrassen met mijn voorstel!’
  • ‘Wat een gave nieuwe mogelijkheden rondom XYZ hebben we zeg!’

Kan het zo simpel zijn hoor ik je denken. Nou je weet het antwoord als je zo denkt… dan kan het niet zo simpel zijn. Dus: kap daar mee! Zo simpel kan het zijn! En ik weet zeker dat dit mij ook gaat helpen. Berg je nu maar, want succes is on it’s way. En waar ik jou net alle schuld gaf van het niet slagen van dingen; je krijgt van mij ook alle credits voor winst. Jij bepaalt namelijk. Niemand anders. Dus neem dit mee in je volgende gesprek en alle gesprekken daarna. Dit wordt leuk!😊

Vroeger zou ik denken: ‘Zitten ze wel te wachten op dit soort kort-door-de-bocht gedragsgeneuzel?’ Nu weet ik zeker dat jullie genoten hebben van de herkenning en morgen nog meer impact gaan maken met jullie gesprekken. Blij dat ik even met de column heb gewacht tot die laatste gedachte. Hup!

Anders Jansen