Umenz wint Zorginnovatieprijs 2017

Umenz wint Zorginnovatieprijs 2017
  • 16 maart 2017
  • Redactie

De Nationale Zorginnovatieprijs is dit jaar uitgereikt aan Umenz. Het prijzengeld van € 15.000 is een steuntje in de rug voor verdere ontwikkeling van de totaaloplossing voor informatie en communicatie in de eerstelijns zorg.

Umenz biedt een gelijknamige app voor de zorgconsument met al zijn zorgverleners. De app geeft overzicht, ondersteuning, begeleiding, signalering, registratie en consultatie bij alle behandelingen. De app heeft toegang tot een grote bibliotheek van medische animaties en instructievideo’s voor het informeren, coachen en begeleiden van patiënten. Door het gebruik van de app is de patiënt continu in contact met de zorgverlener.

Regie over eigen zorg
De app is geschikt voor patiënten met een chronische aandoening en bij gebruik van nieuwe geneesmiddelen, legt Pieter-Joep Huige van Umenz uit, evenals voor mensen die gezonder willen leven. Zorgverleners kunnen hun patiënten intensief begeleiden, coachen, ondersteunen en monitoren. ‘Door gebruik van de app hebben patiënten meer regie over hun eigen zorg en staan ze in direct contact met hun zorgverlener of apotheker.’

De Nationale Zorginnovatieprijs is een prijs speciaal voor de meest innovatieve onderneming in de scale-up fase. Ondernemingen die hun innovatie al uitgewerkt, getest en gelanceerd hebben, kunnen vaak een duwtje in de rug gebruiken om hun bedrijf echt tot een succes te maken.

Succes versnellen
Met de € 15.000 kan de winnende innovatie een volgende stap zetten in de ontwikkeling van zijn bedrijf. Tevens krijgt de winnaar toegang tot het netwerk van Zorginnovatie.nl en de betrokken regiopartners. Zo kunnen zij samen het succes van een innovatie  versnellen. In 2016 won de ScopeControl van Dovideq Medical de eerste zorginnovatieprijs.

De Stichting Zorginnovatie Nederland en haar partners hebben uit meer dan honderd inzendingen tien nominaties geselecteerd. In totaal werden vervolgens bijna 4.500 stemmen uitgebracht. Umenz kreeg 24 procent. De nummers twee en drie waren A-view en Qbi met respectievelijk 17 en 14 procent van de stemmen.

comments powered by Disqus