Proef-chatbot versterkt Belgische overheid
De Federale Overheidsdienst (FOD) Financiën van België start een pilot om chatbots een handje te laten helpen in de dienstverlening. Het streven is dat de bots in 2021 een deel van de contactcentertaken op zich nemen.
Momenteel wordt de bot ingezet op twee toepassingen van de FOD Financiën, en kunnen in de pilot huiseigenaren en werkgevers met de chatbot in gesprek gaan. Woordvoerder Francois Adyns denkt dat de techniek op termijn ook toepasbaar is binnen het contactcenter van de fiscus.
Efficiënte en uniforme belofte
In de eerste instantie zal de chatbot informatie opdoen aan de hand van gesprekken tussen medewerkers en burgers, waarna de antwoorden die de bot geeft in de proeffase worden gecontroleerd. ‘De bedoeling is dat de chatbot leert uit de antwoorden die hij al gegeven heeft. Men heeft ons verzekerd dat AI efficiënter en uniformer is.’ De chatbot wordt eerst ingezet voor digitale interactie, maar de overheid geeft aan ook geïnteresseerd te zijn in de toepassing van spraaktechnologie.
De Nederlandse overheid zet ook in op digitalisering. Onlangs stuurde het kabinet nog een brief naar de Eerste Kamer, met stappen die binnen de Nederlandse Digitaliseringsstrategie moeten worden genomen om te kunnen innoveren.
- Federale Overheidsdienst
- AI
- finance
- België
- digitale transitie
- kunstmatige intelligentie
- chatbot
- overheid