Bol.com startpunt fysieke klantreis
De meeste Nederlanders bezoeken de website van bol.com om informatie in te winnen over een product, waarna de shoppers een fysieke winkel bezoeken voor de aankoop. De online marktplaats wordt door 51% gebruikt als oriëntatiekanaal.
Marketingbureau Mediaxplain deed onlangs onderzoek naar het koopgedrag van Nederlanders op marktplaatsen. 9 op de 10 van de circa 1.000 respondenten zegt te bestellen op bol.com. Daarmee is de grootste retailer van Nederland nog steeds populairder dan het Amerikaanse Amazon (22%).
ROPO
Het zogenaamde ROPO-effect (research online, purchase offline) is het fenomeen waar bol.com mee te maken heeft. Volgens de onderzoekers bestaat er tevens een groep consumenten die de webshop alleen voor het vooronderzoek gebruikt. Een kwart van de Nederlanders die nog nooit iets op de website heeft besteld, gebruikt deze alleen als oriëntatiekanaal. Volgens Mediaxplain geeft dit aan dat bol.com meer dan alleen een aankoopkanaal is.
- customer journey
- klantreis
- online offline
- marktplaats
- omnichannelstrategie
- fysieke winkel
- klantbeleving
- bol.com
- ROPO