‘Bescherm consumenten in VR’
Nu virtual reality op het punt staat door te breken bij het brede publiek, groeien ook de zorgen over het gebruik van de technologie door consumenten. Zorgen over sociale relaties maar ook lichamelijke, mentale en juridische effecten liggen op de loer, stelt het Rathenau Instituut in een dinsdag verschenen rapport. De organisatie pleit voor betere consumentenbescherming op VR-vlak.
‘VR maakt nieuwe digitale ervaringen en vormen van communicatie mogelijk en is eerder vooral professioneel getest om een innovatieve bijdrage te leveren voor transport, communicatie, onderwijs, zorg, veiligheid en productontwikkeling. Vanuit de VR-sector is veel aandacht voor de mogelijkheden van deze nieuwe technologie, maar er is minder aandacht voor gerelateerde risico’s en ethische vraagstukken over consumententoepassingen van virtual reality. Dat is de focus van deze verkenning’, schrijft het instituut onder meer in zijn rapport ‘Verantwoord virtueel – Bescherm consumenten in virtual reality’.
VR-verheldering vereist
Zowel vanuit de politiek als de maatschappij is er aandacht nodig om consumenten te beschermen, menen de auteurs, die aansturen op een debat over rechten in de virtuele wereld. ‘Mag je het gezicht of lijf van iemand anders gebruiken voor jouw avatar? Mag je iemand in VR betasten of doden? Verhelderd moet worden wat bestaande regulering, zoals privacywetgeving en consumentenrecht, betekent voor VR.’
In haar voorwoord bij dit rapport haalt Melanie Peters, directeur van het Rathenau Instituut, ook de Netflix-serie Black Mirror aan. Zo staat in de aflevering ‘Striking Vipers’ (seizoen 5) virtual reality centraal, waarbij de twee hoofdrolspelers zich geheel verliezen in hun virtuele karakters.
- consumentenrecht
- communicatie
- VR
- regulering
- Rathenau Instituut
- privacywetgeving
- Black Mirror
- technologie
- virtual reality
- Striking Vipers
- consumentenbescherming