Facebook lanceert bot voor EX-boost
Amerikanen die werkzaam zijn bij Facebook krijgen niet alleen lastige vragen van klanten – het werkgeluk wordt naar verluidt ook verslechterd door moeilijke vragen van familie en vrienden. Managers trokken aan de bel over vele medewerkers die niet weten hoe ze zich moeten verantwoorden voor hun werkgever. Facebook besloot een chatbot te ontwikkelen.
De zogeheten Liam Bot wordt aangedreven door een slim algoritme. De bot chat met medewerkers en leert hen officiële PR-antwoorden te geven op de meest voorkomende, moeilijke vragen van vrienden en familie. De geautomatiseerde medewerker is gespecialiseerd in onderwerpen als verkiezingen, nepnieuws en privacy statements van Facebook. Tijdens het gesprek met de medewerker zoekt de chatbot door de PR-databank, zodat de medewerker het ‘perfecte antwoord’ kan geven, meldt New York Times. Wat volgens Facebook-woordvoering vooral van belang is tijdens de feestdagen.
Boost voor werkgeluk
De organisatie wil de chatbot inzetten om het werkgeluk van de medewerkers te vergroten. Facebook duidt tegenover CNBC dat het door het verslechteren van de reputatie van het sociale medium lastig is geworden om nieuwe medewerkers te rekruteren en huidige werknemers hierdoor minder werkgeluk ervaren. Tevens moet de bot zorgen voor meer transparantie richting deze medewerkers.
Lees ook: Facebook schiet verkopers te hulp