Aantal vacatures in klantcontact weer gestegen in tweede kwartaal

Aantal vacatures in klantcontact weer gestegen in tweede kwartaal
  • 6 oktober 2023
  • Kel Koenen

Uit de nieuwste Klantcontact Arbeidsmarktanalyse blijkt dat in het tweede kwartaal van 2023 het aantal vacatures in klantcontact steeg van 13.853 naar 15.775. Hierdoor is de arbeidsmarktspanning weer iets toegenomen.

Het totaal aantal vacatures in Nederland is in het tweede kwartaal gestegen met zo’n 62.000 naar 509.000 ten opzichte van het eerste kwartaal, terwijl het aantal werklozen nagenoeg gelijkbleef. Hierdoor is de arbeidsmarktspanning weer iets toegenomen in vergelijking met het vorige kwartaal.

In lijn hiermee is ook het aantal vacatures in klantcontact gestegen. Waren er in het eerste kwartaal nog 13.853, in het tweede kwartaal steeg dat aantal naar 15.775. Een absolute stijging van zo'n tweeduizend vacatures en procentueel van 13,8%. Ter vergelijking: in de horeca was de stijging 18,7 procent.

Er is geen enkele provincie die een daling in het aantal klantcontactvacatures laat zien. Procentueel lopen de stijgingen uiteen van 3 procent in de provincie Utrecht tot 69 procent in Drenthe. Net als in het eerste kwartaal is Zuid-Holland met 2.899 vacatures de provincie met de meeste klantcontactvacatures, op de voet gevolgd door Noord-Brabant als nummer 2 met 2.763 vacatures.

Onder andere door de aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt wordt het uitbesteden van klantcontact steeds aantrekkelijker. Een meerderheid van de personen die werkzaam zijn binnen of voor de klantcontactsector ziet het uitbesteden van klantcontactdiensten aan gespecialiseerde organisaties als een positieve tot zeer positieve ontwikkeling. Dit bleek uit een recente peiling van de Klantenservice Federatie (KSF).

Het uitbesteden van klantcontact kan op meerdere manieren, waar offshoring er één van is. Als Business Process Outsourcer (BPO) ziet Yource een groeiende behoefte bij partners om hun klantcontact (deels) te verplaatsen naar het buitenland.

Er gebeurt veel op de arbeidsmarkt en ook voor de klantcontactbranche zijn er uitdagingen. In deze Klantcontact Arbeidsmarktanalyse van Yource wordt gefocused op enkele trends en ontwikkelingen in 2023 en de nabije toekomst.

comments powered by Disqus