Swapfiets lanceert speelse 'worry-free' hotline

Swapfiets lanceert speelse 'worry-free' hotline
  • 9 april 2025
  • Kel Koenen

Swapfiets trapt het voorjaar af met een internationale lentecampagne waarin zorgeloos fietsen centraal staat. In het oog springend: een ‘worry-free hotline’ waarop je niet alleen terechtkunt voor fietsvragen, maar ook voor luchtig levensadvies.

Onder de noemer ‘Doe als Daan’ laat Swapfiets zien hoe moeiteloos het leven op twee wielen kan zijn. De campagne – uitgerold in zes landen – draait om personage Daan (of Paul, Mike, en andere lokale varianten), die in spectaculaire scènes ogenschijnlijk moeiteloos fietst. Liggend op zijn zadel, in yogahouding of balancerend op één wiel: de beelden, mogelijk gemaakt met old-school filmtrucs zoals green suits, ademen vrijheid en effortlessness.

Maar waar de visuals zorgen voor verwondering, brengt de ‘worry-free hotline’ de merkbelofte tot leven in het dagelijks leven. Deze telefoonlijn is het meest opvallende element van de campagne: een speels servicekanaal waarop Swapfiets bereikbaar is voor zowel praktische hulp als relativerende adviezen.

De hotline is deze maand bereikbaar via 06-14969760 op dinsdag, woensdag en donderdag tussen 13.00 en 17.00 uur. Wie belt, krijgt geen standaard klantenservice, maar een relaxte campagneheld aan de lijn die een luisterend oor biedt – of je nu met een loszittend zadel zit of met keuzestress over het avondeten.

‘Deze campagne draait om praten met klanten – in plaats van tegen’, zegt Amanda Gandolpho, Head of Brand & Creative bij Swapfiets. ‘Het is verrassend en draait om het fijne, zorgeloze gevoel dat Swapfiets elke dag wil bieden.’

De hotline maakt deel uit van een bredere, hyper-gepersonaliseerde campagne met 63 visuals en meer dan 11.000 digitale middelen, verspreid over zes landen. Zo wil Swapfiets niet alleen het fietsen makkelijker maken, maar ook bijdragen aan leefbare, duurzame steden.

Foto: Kris Pouw