Teleperformance opent nieuw callcenter in Kaapstad: 3.500 extra banen

De wereldwijde aanbieder van business process outsourcing (BPO), Teleperformance (TP), heeft in Kaapstad een nieuw callcenter geopend. Met deze uitbreiding worden naar verwachting 3.500 nieuwe banen gecreëerd. De opening onderstreept de groeiende rol van Kaapstad als knooppunt voor offshore klantenservice.
TP heeft wereldwijd meer dan 500.000 medewerkers en is al jaren actief in Zuid-Afrika, schrijft The South African. In het land werken momenteel 6.000 mensen voor het bedrijf, van wie 5.500 in Kaapstad. Het bedrijf streeft ernaar dit aantal uit te breiden naar 10.000 tegen eind 2025. Daniel Julien, oprichter en CEO van TP, was persoonlijk aanwezig bij de officiële opening van de nieuwe locatie.
Samenwerking met lokale overheid en opleidingspartners
De gemeente Kaapstad verwelkomt de uitbreiding. ‘Als stadsbestuur zijn we er trots op bedrijven zoals TP in onze regio te mogen verwelkomen,’ aldus James Vos, wethouder voor economische groei. De stad werkt samen met CapeBPO, een publiek-private organisatie die zich inzet voor de ontwikkeling van de BPO-sector.
CapeBPO leidt in samenwerking met TP callcenteroperators op. Veel van hen treden daarna in dienst bij het bedrijf. Een recent initiatief is de Youth Skills and Employment Incubator, gericht op het opleiden van jongeren voor instapfuncties in de sector. Deze incubator wordt gefinancierd door de gemeente Kaapstad en het Zuid-Afrikaanse ministerie van Arbeid.
Bijna 100.000 mensen werken momenteel in de callcenterindustrie in Kaapstad. De sector bedient zowel binnenlandse als internationale klanten en leverde in 2024 een bijdrage van omgerekend ruim € 1 miljard aan de lokale economie.
Beeld: Uitzicht op City Bowl en Business District van Kaapstad