Hitte, inspiratie en innovatie
Evenals voorgaande jaren was het MGM Grand Hotel in een bloedheet Las Vegas weer het decor voor Pegaworld Inspire 2024. Het jaarlijkse evenement van Pega stond opnieuw bol van inspirerende sprekers, klantcases, technische innovatie en AI. Heel veel AI.
Pegasystems, marktleider in enterprise platforms voor AI-decisioning en workflowautomatisering, presenteerde tijdens deze editie van Pegaworld verschillende baanbrekende innovaties. Zoals de uitbreiding van de Pega GenAI Blueprint, een tool die bedrijven helpt hun workflows te herontwerpen met behulp van generatieve AI. Deze tool heeft sinds de lancering in april 2024 bijgedragen aan het creëren van meer dan 30.000 blauwdrukken door bijna 500 organisaties. De nieuwste functies omvatten snelle invoer van bestaande informatie, live previews van applicaties, een verbeterde gebruikersinterface, automatische datamodelgeneratie en verbeterde samenwerking.
Oprichter en ceo van Pega, Alan Trefler (foto), betoogde in zijn openingskeynote dat bedrijven vaak vastlopen door bedrijfsregels en best practices in afzonderlijke kanalen te verankeren. Hij stelt dat een ‘center-out’ aanpak, waarbij processen en architectuur rond het werk zelf worden georganiseerd, eenvoud kan behouden in een steeds complexere IT-omgeving.
Ook Peter van der Putten, directeur van Pega’s AI Lab, verklaart dat een centrale benadering essentieel is voor het maximaliseren van AI-voordelen. Door AI over alle kanalen heen in te zetten, kunnen bedrijven leren van interacties en betere resultaten behalen. Van der Putten ziet Pega als de 'hersenen en spieren' van de autonome onderneming, waarbij processen en workflows worden verbonden met AI om best practices en bedrijfsregels van de organisatie te integreren. 'De erfenis van elke organisatie heeft logischerwijs invloed op de specifieke kanalen waarop ze zich kunnen richten. Als je een grote speler ben op het gebied van customer relationship management (CRM) en opgegroeid in een industrie die desktops maakt voor medewerkers in contactcenters, is het geen verrassing dat je dan vastzit in het contactcenterkanaal.'
Verder introduceerde Pega dit jaar GenAI Socrates, een AI-tutor die de manier waarop organisaties leren en ontwikkelen radicaal verandert. Deze generatieve AI-tutor past zich voortdurend aan het niveau en de leerbehoeften van de cursist aan, wat leidt tot effectievere en persoonlijkere leerervaringen. Socrates maakt gebruik van de Socratische leermethode om interactieve en op maat gemaakte leertrajecten te bieden, wat automatisch zorgt voor een dieper begrip van de stof.
Een ander belangrijk hoogtepunt van Pegaworld Inspire 2024 was de presentatie van de nieuwste onderzoeksresultaten over AI-gebruik binnen organisaties. Uit een wereldwijd onderzoek, uitgevoerd door onderzoeksbureau Savanta bleek dat de opkomst van generatieve AI-technologieën leidt tot een bredere acceptatie van andere AI-tools binnen organisaties. Het onderzoek benadrukt de groeiende interesse en het vertrouwen in AI, hoewel er nog steeds uitdagingen zijn op het gebied van kennis en vaardigheden binnen bedrijven.
Pegaworld Inspire 2024 toonde opnieuw treffend aan dat Pega in staat is om in te spelen op de snelle ontwikkelingen op AI-gebied. Met producten zoals GenAI Blueprint en een sterke focus op AI-innovatie heeft Pega zingeving gevonden om bedrijven te helpen bij hun transformatie van bedrijfsprocessen.
Lees ook: Don Schuerman over de veranderende definities van klantervaringen